Nic nového pod starým sluncem, dalo by se říci. Máme své národní tradice a tohle se jen tak nezmění. První historicky doložená bratrská dvojice z našich dějin nevycházela spolu nejlépe, což je slabé označení pro zabití sourozence. Mladší Boleslav dal staršího bratra, jinak - vládnoucího knížete Václava, zabít pro odlišný názor na zahraniční politiku země. Možná i Cyril a Metoděj měli názorové diference, kudy na tu Velkou Moravu vlastně jít a kde se zastavit. V přemyslovském mýtu vystupuje dvojice sourozenců Chrudoš a Šťáhlav - ti dva se nepohodli o dědictví po otci.
V druhé polovině 19.století až do základů otřásal českou vlasteneckou společností spor o pravost rukopisných nálezů. Rozčísl národ na dva proti sobě ostře vymezené tábory, které si spílaly jednou do zrádců a jindy do lhářů.
Hádá se to všude kolem. Přeme se o velké věci i o banality. O pár jablek, co spadla přes plot, o místo ve frontě, o to, kdo má větší porci jídla, o úsměv té jedné, na kterou myslíme.
Doba pokročila. Jsou tu už i jiné dimenze sporů. Dva kamarádi tady od nás z české kotliny, kteří spolu jezdívali i na dovolené, se náhle rozešli ve zlém. Příčinou byla "maličkost" - váda o to, komu vlastně patří akcie za 600-700 milionů korun. V Rusku sešli se nedávno v chatě jednoho z nich dva milovníci literatury a pohádali se o to, co je z uměleckého hlediska hodnotnější, zda poezie, či próza. Zastánce prózy - sám i něco podobného sepisoval - už měl diskuse dost, zašel do kuchyně pro nůž (byl tu jako host) a pak bodl kamaráda a hostitele v jedné osobě. Těžce ho zranil. Jinde v Rusku vypukl spor o výklad díla filosofa Immaneula Kanta. Závěrečným argumentem disputace byl výstřel ze vzduchové pistole do těla jednoho z diskutérů.
A co já na zeměkouli plné sporů..?
Už se těším, až oschne na kurtech antuka a my, co spolu leta hrajeme debla, se pěkně a od plic pohádáme a rozhádáme o to, kam vlastně dopadl míček.
Do autu, či do rightu??
Střílet se nebudeme - máme nouzi o náhradníky.
A druhého dne zase spolu na kurt...