Jak jsem bojoval i nebojoval proti minulému režimu

31. 05. 2018 8:38:55
V roce 1959 jsem málem rozpustil československou lidovou armádu. Málem proto, že nešlo o celou armádu, ale o jednu četu a nejednalo se o rozpuštění definitivní, ale na pár dnů. Ovšem hned dvakrát těsně za sebou. Tedy tuplovaně.

Stalo se to tak, že jsem byl v Praze velitelem čety (skoro dva měsíce) s úkolem vysazovat stromky na Letenské pláni právě naproti tzv. kachlikárny. Možná vyrostly do krásy a Pražané se pod nimi procházejí a netuší nic o chlapcích v zelených uniformách, co je sázeli. Bylo to v prosinci a v lednu, mrzlo, jen praštělo a já se občas chodil ohřát do stavební buňky k dědovi, co nám dával krumpáče a lopaty (mně ne) a vůbec nás měl na starosti. Pořád brblal, ale byl dobrotisko. Taky jsem si trošku četl - právě začal vycházet měsíčník Plamen. Pár hochů z těch, co jsem měl pod velením, jezdilo po Praze s vejtřáskami s jinými úkoly mimo můj přímý velitelský dosah. Pamatuji si, že ráno v mrazu těžko rozehřívali motory. Přišly vánoční svátky a civilní zaměstnanci zůstali doma u manželek a milenek a my se nudili v dřevěném baráku. Trousili se ke mně mí vojáčci v pořadí podle stupně odvahy či drzosti s žádostí o opušťák a já ochotně podepisoval, hned na tři dny, abych měl klid. Až jsem jim jej dal všem, rozjel jsem se i já domů na Hanou. Svátky jsem si užil, chodil po městě v civilu a cítil se zase jednou jako člověk. Před volnem spojeným se Silvestrem a Novým rokem jsem akci opakoval a už s větší samozřejmostí, ruka mi jela po příslušné stránce vojenské knížky skoro sama. Doma zkameněli a měli mne v prvé chvíli za zběha a možná přemýšleli kam syna v ohrožení ukrýt. To už bylo pro vojenské pány v Praze moc (nějak se provalilo, že barák je prázdný) a brali záležitost jako hromadnou dezerci pod mým velením. Každopádně se první pracovní den roku 1960 - už jsme byli zas na Letenské pláni - objevili dva podplukovníci a já musel potupně napochodovat před ně a podat hlášení. Přesně tam, jak se konávaly přehlídky. Pérovali mne parádně a vzali mi všechny velitelské pravomoci (tak moc jich nebylo), hodnost desátníka absolventa však ponechali a taky uniformu a nedali mne ani zastřelit, ani mi nenavrhli čestnou sebevraždu. Jen jsem vodil vojáky na Letenskou pláň k dědulovi a občas zašel na náměstí Republiky k jakémusi majorovi pro rozkazy. Pár týdnů jsem to ještě vydržel a vrátil se ke svému útvaru, abych se do Prahy ještě a na delší dobu vrátil, ale to už je jiná story..

Další má protirežimní akce byla ještě radikálnější a odvážnější a mohla mít pro mne nebezpečnější následky. Ve dnech příjezdu tzv. spojeneckých armád v srpnu roku 1968 jsem v okrese Olomouc obracel směrovky a vnášel tak zmatek do jejich pohybu na našem území. Prostě šílená akce. To už by bylo dnes po převratu na metál a možná i na stupínek k politické kariéře. Potíž (nebo jak to nazvat) byla a je v tom, že to byla akce fiktivní čili vymyšlená a já nic takového - doznávám - nečinil, naopak pojížděl po parku s kočárkem, měli jsme s ženou mimino. Stálo to pak černé na bílém v mých kádrových papírech, jak jsem se v odstupu dozvídal od náhle zamračeného šéfa na škole, kde jsem učil. Byl to třaskavý materiál v nebezpečné době na začátku normalizace. Ještě mi řekl, že to na mne - použiji slovo, jež nemám rád - práskl kolega ze studií, jenž se navíc prohlásil za mého kamaráda. Řešil osobní problémy a upsal se estébákům. Vůbec to byl hochštapler a po sametovce zkusil rozjet politickou kariéru, ale brzy byl odhalen jako donašeč a měl šlus.

Takové byly mé boje i neboje s minulým režimem. Jeden trval dvakrát tři dny a jeden - ten zásadnější - se vůbec nekonal.

Tak to bylo a tak to je.

Autor: Jan Vargulič | čtvrtek 31.5.2018 8:38 | karma článku: 15.91 | přečteno: 306x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 199 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.44 | Přečteno: 1290 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 208 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 731

Nemýlím-li se (je to už pár let), živil jsem se (dobře i špatně) jako učitel. Mnohem raději se ovšem sám něco učím - může to být psaní blogů a čehokoliv nebo třeba liftovaný bekhend..Píši blogy i do Lidovek..

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...